søndag 14. november 2010

Jeg egner meg ikke til finhekling...

Noen av dere husker kanskje innlegget jeg laget om tre ulike måter å lage heklede duker om til heklaboller. I helgen har jeg prøvd meg på oppskriften jeg linket til i innlegget, og selv om jeg forstår den, og jeg ser at det er enkelt, er ikke virkeligheten like snill. Den forblir flat frem til runde 6, og etter dette ligner den på en slags papadum. Jeg har laget tre forsøk, hvor de to første var helt feil fra første runde, mens den siste var nokså riktig. Jeg har likt antall masker som i oppskriften og alt mulig, men den er og vil ikke bli flat. Jeg gir opp. Ihvertfall denne oppskriften, men med tanke på hvor gøy det faktisk var må jeg nok bare finne meg en annen oppskrift.

Førsøk nummer tre til venstre, nummer to til høyre. Det tok meg tre forsøk å forstå at rutene skulle være firkantede, og ikke...organiske i formen. Men men, det er bare å prøve videre! Ellers er det vel nok av duker der ute som er ferdig heklet som bare venter på å bli gjort om til en heklabolle!

4 kommentarer:

  1. Hekling kan være litt frusterende til tider ja! Det går ikke ann å presse brikkene rette?
    Ikke sett ned prisene på aperanglene! Tror du ikke bare at de som foreløpig kjenner til deg har kjøpt en aperangle, og at du snart blir oppdaget på nytt av mange nye kunder? Jeg synes ihvertfall de er verdt pengene!

    Klem Sissel

    SvarSlett
  2. Brukar du det garnet som står i oppskrifta? Viss ikkje kan det hende at du heklar med for tjukt garn? Eg har i alle fall erfaring med at det ikkje er så greitt å bruke tjukkare garn enn det som står i oppskrifta når eg har laga dukar/ brikker.

    SvarSlett
  3. aah, kanskje det altså? Nei, siden oppskriften er fra USA tok jeg bare et garn jeg syns så passelig tynt ut. Kanskje det er DET som er feilen!

    Sissel, jeg skal ikke senke prisene. Jeg lar det skure og gå, haster ikke med å få solgt dem, tjener jo tross alt fett på den sykepleierjobben min :D

    SvarSlett
  4. Sier meg enig med Ingeborg; prøv å bytte garn eller prøv deg frem med en annen (større) heklenål. Du hekler så jevnt å fint at det nok ikke er dine ferdigheter det står på! Ikke sant nøstene ble søte i et syltetøyglass ;0)

    Ikke sett ned prisene i butikken din - jeg slenger snart inn en bestilling, og synes så absolutt de er verdt pengene! Snart starter nok julegaverushet på epla også ;0)

    SvarSlett