fredag 25. mars 2011

Dørskilt (resirkuleringsinnlegg)

Dette innlegget skrev jeg første gang i juli, men da var det jo ingen som visste om bloggen min, så det innlegget var litt som perler for svin egentlig, så nå har jeg lyst til å vise det på nytt!
For tre år siden ønsket et vennepar seg et dørskilt til jul. Ikke akkurat verdens letteste gaveønske, jeg grubla endel på hvordan man kunne gjøre noe gøy og kult. Jeg har alltid vært fascinert av ting som er mye større enn de egentlig er, eller mye mindre - som f.eks miniatyrer. Og dermed laget vi et dørskilt som ble et lite titteskap.
Ideen var en liten miniverden hvor en gruppe malere holdt på å male en vegg rundt et digert skilt på en murvegg.
 Bildene er tatt på vinteren, så det var litt dårlig med dagslys dessverre. Selve titteskapet kjøpte jeg på panduro og malte det hvitt med akrylmaling. Malerne, den lille veistripa og murveggen kjøpte jeg i en butikk som selger miniatyrjernbaner. Holdt på å gå bananas inni den butikken, mulighetene er uendelige, også for de som ikke er så opptatt av modelljernbaner... 
 Metallskiltet var noe gammelt skrot, og bokstavene var deler av et gammelt dørskilt vi hadde selv som hadde gått i stykker. Vi holdt av plass til navnet til babyen i magen... Vi kjøpte et eget modelljernbaneminiatyrpersonlim, og kombinerte dette med superlim. Vi prøvde ikke med vanlig lim, men det hadde sikkert funka. Men jeg har jo en merkelig greie for lim, så litt spesiallim takker jeg ikke nei til! Det ble ihvertfall superholdbart, kunne snu alt opp-ned etterpå, til og med han som sitter på det stativet og han på stigen sitter bom fast.
 Gøy altså, tror kanskje vi må lage et til oss selv også...

34 kommentarer:

  1. Jeg leste dette i juli også! Men supert med en påminnelse :) Tror sannelig jeg skal prøve å sjekke ut den modelljernbanebutikken neste gang jeg er i Oslo. Hvor er den? Nedenfor CB eller i kvadraturen?
    ingun

    SvarSlett
  2. Så gøy, fulgt med lenge du da! Den ligger nedenfor Carl Berner, og heter Amundsen hobby, men det finnes jo flere også. Jeg fant en oversikt her http://www.aktivioslo.no/modeltog.php

    SvarSlett
  3. Kjempeflott og kreativt dørskilt :)

    SvarSlett
  4. Kanonkult skilt! Artig og kreativt påfunn. :)

    SvarSlett
  5. Fy søren.. Dette er det råeste jeg har sett på lenge. Du burde begynne å selge slike på epla. Dette var knall.... :)

    SvarSlett
  6. Hvor er det sjovt! Virkelig god idé!

    SvarSlett
  7. Fabelaktig god idé. Jeg synes også at det er veldig spennende og fasinerende med sånne lukkede mini-verdener :)

    SvarSlett
  8. Så utrolig kul idé! Minner meg om en fin bildebok med miniatyrmenneskegraffiti jeg så i en gang. Ekstatisk begge deler :)

    SvarSlett
  9. Det der er SÅ kult! Tar du bestilling eller?
    :)

    SvarSlett
  10. Hvordan klarer du å komme på sånne ting??? Jeg blir så utrolig imponert!!

    SvarSlett
  11. Så fantastisk kult! Skjønner ikke hvordan dere klarer å finne på noe sånt noe :) Nå ble jeg inspirert, og tror jeg må innom den butikken jeg også.

    SvarSlett
  12. Så kult! Åh, eg og vil ha :-)

    SvarSlett
  13. HOLY crap, Kæpt`n !! There`s no end to the possibilities.. Du er bare heeelt SYK !!

    :O

    SvarSlett
  14. Knallstilig! Så kreativt og kuult :)

    SvarSlett
  15. Jeg havnet her via Lille hottentott, og dette dørskiltet var så rått at jeg bare må følge deg! Det vitner virkelig om stor kreativitet! Og jeg kjenner at jeg må avlegge den butikken et besøk:-)

    SvarSlett
  16. Fascinerende kult laget! Jøye meg, så flinke dere er :-)

    SvarSlett
  17. Fy søren!! For en jobb og så kult det ble!!! Tenker meg at de ble temmelig fornøyde :)

    SvarSlett
  18. Utrulig stilig! Og for ein fantasi!! :)

    Heldige venner dokken har... ;)

    God helg!

    SvarSlett
  19. Så utrolig kult, for en fantasi! Hadde noen laget noe sånt til meg hadde jeg begynt å gråte av lykke og "rørhet" .

    SvarSlett
  20. GENIALT! :) Jeg er så glad du repostet dette, tenk å ha gått glipp av et så fantastisk prosjekt! :)

    SvarSlett
  21. Jeg bøyer meg i støvet og tar bølgen!!

    Fantastico!! :)

    SvarSlett
  22. ååååå.... hææærlighet for et fantastisk dørskilt. Kan du ikke lage et på bestiling? ;o)

    SvarSlett
  23. WOW,helt rått :)!
    Å alle de små interessante detaljene...
    Sikkert kjempegøy å lage ,men enda kjekkere å få :)

    SvarSlett
  24. Jeg er stinn av imponasje!

    SvarSlett
  25. Herlig gjensyn med dørskiltet! Tror dette var et av de første innleggene jeg så hos deg og var allerede da dødelig imponert over kreativiteten din - og min imponerthet har bare økt og økt :) Dørskiltet er råkult!

    SvarSlett
  26. EJ hvor er det dog bare alt for COOL - er lige blevet inspireret helt ned i tærene...he he...
    Godt at du lige postede det indlæg igen :D

    SvarSlett
  27. Helt sinnsykt, Elise!! Skulle likt og vært en tur inni hodet ditt - hvor dukker sånne ideer opp fra liksom...?;)

    SvarSlett
  28. du, dette må bare være det kuleste skiltet jeg har sett!! LOVE IT!

    SvarSlett
  29. Utrolig bra! Dette var rett og slett en helt overlegen ide. Og kan jo brukes i alle varianter. Takk for dagens inspirasjon :)

    SvarSlett
  30. Det må garantert vere det kuleste dørskiltet jeg noen gang har sett :D Sånn vil jeg og ha :D

    SvarSlett
  31. Hei og takk for et flott innlegg! Jeg har blitt inspirert til aa lage noe lignede, og har noen spoersmaal i den anledning. Hvor store er malerne i skiltet sann ca? Jeg har googlet en del paa hobbybutikker og det virker som om det er en mengde ulike stoerrelse der ute. Om jeg er griseheldig husker du kanskje hvilket merke de er ogsaa? Jeg bor i Australia, og faar desverre ikke stukket innom Amundsens, men har tenkt aa snoke litt rundt her nede paa jakt etter noe som passer. Paa forhaad takk for hjelpen! - Victoria

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, det er endel størrelser. Disse mannfolka mine er H0, og merket er Preiser. Men Märklin har også mye fint. Tror de finnes i togbanebutikker verden over!

      Slett